Cultivate.
- Oppdag, utforsk og opplev kultur, alt samlet i èn app.
- Oppdag, utforsk og opplev kultur, alt samlet i èn app.
- Oppdag, utforsk og opplev kultur, alt samlet i èn app.



MIN ROLLE
UX-designer
(del av et team med 2 UX-designere)
(samarbeid med C. Nordlund)
TYPE
Prosjekteksamen,
Høyskolen Kristiania
TID
8 uker, Høst 2023
PROSESS
Innsikt og kartlegging
Konseptutvikling
Prototype
Brukertesting
VERKTØY
Figma
Miro
Google Forms
METODIKK
Design Thinking
Lean UX
Om
I dette prosjektet utviklet vi Cultivate – en konseptuell app som gjør det enklere å oppdage og organisere kulturelle opplevelser, både lokalt og på reise. Utgangspunktet var en åpen oppgave der vi kunne utforske egne interesser og behov. Vi ønsket å samle informasjon om museer, konserter, gallerier og street art på ett sted, i en løsning som både inspirerer og er enkel å bruke.
Om
I dette prosjektet utviklet vi Cultivate – en konseptuell app som gjør det enklere å oppdage og organisere kulturelle opplevelser, både lokalt og på reise. Utgangspunktet var en åpen oppgave der vi kunne utforske egne interesser og behov. Vi ønsket å samle informasjon om museer, konserter, gallerier og street art på ett sted, i en løsning som både inspirerer og er enkel å bruke.
Om
I dette prosjektet utviklet vi Cultivate – en konseptuell app som gjør det enklere å oppdage og organisere kulturelle opplevelser, både lokalt og på reise. Utgangspunktet var en åpen oppgave der vi kunne utforske egne interesser og behov. Vi ønsket å samle informasjon om museer, konserter, gallerier og street art på ett sted, i en løsning som både inspirerer og er enkel å bruke.
Problemstilling
Mange synes det er utfordrende å få oversikt over kulturtilbud. Informasjonen finnes spredt utover flere nettsider og apper, og det krever mye tid å finne frem til både kjente og mindre kjente aktører.
Målet: Lage en brukervennlig app som samler alt på ett sted – er lett å bruke både for de som er lidenskapelig opptatt av kultur og for de som ønsker å bli mer inspirert.
Problemstilling
Mange synes det er utfordrende å få oversikt over kulturtilbud. Informasjonen finnes spredt utover flere nettsider og apper, og det krever mye tid å finne frem til både kjente og mindre kjente aktører.
Målet: Lage en brukervennlig app som samler alt på ett sted – er lett å bruke både for de som er lidenskapelig opptatt av kultur og for de som ønsker å bli mer inspirert.
Problemstilling
Mange synes det er utfordrende å få oversikt over kulturtilbud. Informasjonen finnes spredt utover flere nettsider og apper, og det krever mye tid å finne frem til både kjente og mindre kjente aktører.
Målet: Lage en brukervennlig app som samler alt på ett sted – er lett å bruke både for de som er lidenskapelig opptatt av kultur og for de som ønsker å bli mer inspirert.
Innsikt og målgruppe
For å sikre at løsningen svarte til reelle behov, gjennomførte vi en grundig innsiktsfase tidlig i prosjektet. Vi startet med å kartlegge konkurransebildet og undersøkte eksisterende apper og tjenester relatert til kunst og kultur, både lokalt og internasjonalt. Her så vi at det finnes mange løsninger med enkelttjenester – for eksempel karttjenester som viser kunst i nærområdet, arrangementskalendere eller museumsguider – men få som samler dette i én helhetlig plattform.
Basert på funnene utarbeidet vi en spørreundersøkelse for å forstå behov, bruksvaner og interesse for en slik løsning. Undersøkelsen fikk bred respons og ga oss verdifull innsikt i hvordan brukere oppsøker kulturtilbud i dag, hvilke utfordringer de møter, og hvilke funksjoner de ønsker seg.
Hovedmålgruppen for løsningen er personer i 20–40-årene med en middels til høy interesse for kultur, som ønsker en enklere og mer inspirerende måte å oppdage og organisere kulturopplevelser på – både i hverdagen og når de er ute og reiser. Målgruppen er digitalt kompetent, verdsetter god brukeropplevelse, og har gjerne en travel hverdag hvor det er behov for smarte og effektive verktøy.
For å strukturere og bearbeide innsikten på en systematisk måte, benyttet vi tankekart som verktøy. Dette ga oss et visuelt overblikk over behov og funksjoner, og bidro til å identifisere sammenhenger, prioritere innhold og avgrense løsningens omfang.
Innsikt og målgruppe
For å sikre at løsningen svarte til reelle behov, gjennomførte vi en grundig innsiktsfase tidlig i prosjektet. Vi startet med å kartlegge konkurransebildet og undersøkte eksisterende apper og tjenester relatert til kunst og kultur, både lokalt og internasjonalt. Her så vi at det finnes mange løsninger med enkelttjenester – for eksempel karttjenester som viser kunst i nærområdet, arrangementskalendere eller museumsguider – men få som samler dette i én helhetlig plattform.
Basert på funnene utarbeidet vi en spørreundersøkelse for å forstå behov, bruksvaner og interesse for en slik løsning. Undersøkelsen fikk bred respons og ga oss verdifull innsikt i hvordan brukere oppsøker kulturtilbud i dag, hvilke utfordringer de møter, og hvilke funksjoner de ønsker seg.
Hovedmålgruppen for løsningen er personer i 20–40-årene med en middels til høy interesse for kultur, som ønsker en enklere og mer inspirerende måte å oppdage og organisere kulturopplevelser på – både i hverdagen og når de er ute og reiser. Målgruppen er digitalt kompetent, verdsetter god brukeropplevelse, og har gjerne en travel hverdag hvor det er behov for smarte og effektive verktøy.
For å strukturere og bearbeide innsikten på en systematisk måte, benyttet vi tankekart som verktøy. Dette ga oss et visuelt overblikk over behov og funksjoner, og bidro til å identifisere sammenhenger, prioritere innhold og avgrense løsningens omfang.
Innsikt og målgruppe
For å sikre at løsningen svarte til reelle behov, gjennomførte vi en grundig innsiktsfase tidlig i prosjektet. Vi startet med å kartlegge konkurransebildet og undersøkte eksisterende apper og tjenester relatert til kunst og kultur, både lokalt og internasjonalt. Her så vi at det finnes mange løsninger med enkelttjenester – for eksempel karttjenester som viser kunst i nærområdet, arrangementskalendere eller museumsguider – men få som samler dette i én helhetlig plattform.
Basert på funnene utarbeidet vi en spørreundersøkelse for å forstå behov, bruksvaner og interesse for en slik løsning. Undersøkelsen fikk bred respons og ga oss verdifull innsikt i hvordan brukere oppsøker kulturtilbud i dag, hvilke utfordringer de møter, og hvilke funksjoner de ønsker seg.
Hovedmålgruppen for løsningen er personer i 20–40-årene med en middels til høy interesse for kultur, som ønsker en enklere og mer inspirerende måte å oppdage og organisere kulturopplevelser på – både i hverdagen og når de er ute og reiser. Målgruppen er digitalt kompetent, verdsetter god brukeropplevelse, og har gjerne en travel hverdag hvor det er behov for smarte og effektive verktøy.
For å strukturere og bearbeide innsikten på en systematisk måte, benyttet vi tankekart som verktøy. Dette ga oss et visuelt overblikk over behov og funksjoner, og bidro til å identifisere sammenhenger, prioritere innhold og avgrense løsningens omfang.


Konsept
📋 Kulturoversikt: Liste med museer, gallerier, skulpturer m.m. med praktisk info og filtreringsmuligheter.
🗺️ Interaktivt kart: Utforsk tilbud i nærheten eller planlegg etter kategori som streetart, museer eller gallerier.
❤️ Lagre favoritter: Opprett lister og planlegg kulturopplevelser nå eller til en fremtidig reise.
📅 Arrangementskalender: Finn aktuelle arrangementer basert på sted, dato eller kategori.
Konsept
📋 Kulturoversikt: Liste med museer, gallerier, skulpturer m.m. med praktisk info og filtreringsmuligheter.
🗺️ Interaktivt kart: Utforsk tilbud i nærheten eller planlegg etter kategori som streetart, museer eller gallerier.
❤️ Lagre favoritter: Opprett lister og planlegg kulturopplevelser nå eller til en fremtidig reise.
📅 Arrangementskalender: Finn aktuelle arrangementer basert på sted, dato eller kategori.
Konsept
📋 Kulturoversikt: Liste med museer, gallerier, skulpturer m.m. med praktisk info og filtreringsmuligheter.
🗺️ Interaktivt kart: Utforsk tilbud i nærheten eller planlegg etter kategori som streetart, museer eller gallerier.
❤️ Lagre favoritter: Opprett lister og planlegg kulturopplevelser nå eller til en fremtidig reise.
📅 Arrangementskalender: Finn aktuelle arrangementer basert på sted, dato eller kategori.
Wireframing
Vi startet designprosessen med å utvikle wireframes på whiteboard for å utforske struktur og funksjonalitet i appen. Dette gjorde det enkelt å teste ulike idéer og lande på en tydelig informasjonsarkitektur, før vi bygget prototypen i Figma. Det ga oss et solid utgangspunkt og sikret at designvalgene var godt forankret i brukerbehov og innsikt.
Wireframing
Vi startet designprosessen med å utvikle wireframes på whiteboard for å utforske struktur og funksjonalitet i appen. Dette gjorde det enkelt å teste ulike idéer og lande på en tydelig informasjonsarkitektur, før vi bygget prototypen i Figma. Det ga oss et solid utgangspunkt og sikret at designvalgene var godt forankret i brukerbehov og innsikt.
Wireframing
Vi startet designprosessen med å utvikle wireframes på whiteboard for å utforske struktur og funksjonalitet i appen. Dette gjorde det enkelt å teste ulike idéer og lande på en tydelig informasjonsarkitektur, før vi bygget prototypen i Figma. Det ga oss et solid utgangspunkt og sikret at designvalgene var godt forankret i brukerbehov og innsikt.


Resultat
Med utgangspunkt i konsept og skisser, utviklet vi en prototype og itererte på denne. Under finner du en oversikt over hovedfunksjonene i appen og beskrivelsen av disse.
Resultat
Med utgangspunkt i konsept og skisser, utviklet vi en prototype og itererte på denne. Under finner du en oversikt over hovedfunksjonene i appen og beskrivelsen av disse.
Resultat
Med utgangspunkt i konsept og skisser, utviklet vi en prototype og itererte på denne. Under finner du en oversikt over hovedfunksjonene i appen og beskrivelsen av disse.
Home
Startskjermen gir deg inspirasjon med bildekaruseller over aktuelle utstillinger og arrangementer. Innholdet tilpasses etter dine interesser over tid, slik at du raskt finner noe som frister





Calendar
En oversiktlig kalender med arrangementer i valgt by. Filtrer på dato, kategori, pris eller tilgjengelighet, og se hvem av vennene dine som planlegger å delta.


Map
Et interaktivt kart som viser kulturtilbud i nærområdet eller i en valgt by. Filtrer etter kategori, åpningstider eller pris, og få praktisk info direkte i kartvisningen.
Et interaktivt kart som viser kulturtilbud i nærområdet eller i en valgt by. Filtrer etter kategori, åpningstider eller pris, og få praktisk info direkte i kartvisningen.




Favourites
Profile
Din personlige oversikt med kommende arrangementer, steder og institusjoner du følger, samt venneliste. Her kan du holde styr på dine planer og oppdage hva vennene dine gjør.
Lagre steder og arrangementer som favoritter, og organiser dem i egne lister. Perfekt for å planlegge turer, temadager eller reiser – og enkelt å dele med venner.
Favourites

Profile
Din personlige oversikt med kommende arrangementer, steder og institusjoner du følger, samt venneliste. Her kan du holde styr på dine planer og oppdage hva vennene dine gjør.

Brukertesting
For å sikre at løsningen traff målgruppen, gjennomførte vi både A/B-testing og brukertesting med semistrukturerte intervjuer.
I A/B-testene sammenlignet vi ulike designvalg, blant annet ikonbruk for filterfunksjonen og utforming av kontekstmenyer. Testdeltakerne foretrakk tydelige, universelle ikoner og kontekstmenyer som åpnet direkte der man trykket – for å redusere unødvendig navigasjon.
I brukertestene testet deltakere prototypen i Figma, før vi intervjuet dem om opplevelsen. Tilbakemeldinger førte til flere forbedringer:
Enklere måte å lagre favoritter direkte fra arrangementskalenderen.
Ikoner for å vise om venner deltar på et arrangement.
Notifikasjoner tilgjengelig på alle sider, ikke bare i profilen.
Mer innhold og bedre visuell inndeling i profilsiden.
Testingen bekreftet at hovedfunksjonene var intuitive, men viste også at små, visuelle forbedringer kunne løfte helhetsopplevelsen betydelig.
Brukertesting
For å sikre at løsningen traff målgruppen, gjennomførte vi både A/B-testing og brukertesting med semistrukturerte intervjuer.
I A/B-testene sammenlignet vi ulike designvalg, blant annet ikonbruk for filterfunksjonen og utforming av kontekstmenyer. Testdeltakerne foretrakk tydelige, universelle ikoner og kontekstmenyer som åpnet direkte der man trykket – for å redusere unødvendig navigasjon.
I brukertestene testet deltakere prototypen i Figma, før vi intervjuet dem om opplevelsen. Tilbakemeldinger førte til flere forbedringer:
Enklere måte å lagre favoritter direkte fra arrangementskalenderen.
Ikoner for å vise om venner deltar på et arrangement.
Notifikasjoner tilgjengelig på alle sider, ikke bare i profilen.
Mer innhold og bedre visuell inndeling i profilsiden.
Testingen bekreftet at hovedfunksjonene var intuitive, men viste også at små, visuelle forbedringer kunne løfte helhetsopplevelsen betydelig.
Brukertesting
For å sikre at løsningen traff målgruppen, gjennomførte vi både A/B-testing og brukertesting med semistrukturerte intervjuer.
I A/B-testene sammenlignet vi ulike designvalg, blant annet ikonbruk for filterfunksjonen og utforming av kontekstmenyer. Testdeltakerne foretrakk tydelige, universelle ikoner og kontekstmenyer som åpnet direkte der man trykket – for å redusere unødvendig navigasjon.
I brukertestene testet deltakere prototypen i Figma, før vi intervjuet dem om opplevelsen. Tilbakemeldinger førte til flere forbedringer:
Enklere måte å lagre favoritter direkte fra arrangementskalenderen.
Ikoner for å vise om venner deltar på et arrangement.
Notifikasjoner tilgjengelig på alle sider, ikke bare i profilen.
Mer innhold og bedre visuell inndeling i profilsiden.
Testingen bekreftet at hovedfunksjonene var intuitive, men viste også at små, visuelle forbedringer kunne løfte helhetsopplevelsen betydelig.
Hva lærte jeg?
Gjennom prosjektet har jeg fått verdifull erfaring med hele prosessen fra idé til ferdig prototype – og særlig viktigheten av å jobbe iterativt med reell brukerinnsikt.
Mine viktigste lærdommer:
Planlegging før design er avgjørende for et godt sluttresultat.
Tidlig og jevnlig testing gir bedre beslutningsgrunnlag og hindrer at man låser seg til uheldige designvalg.
Inspirasjon fra eksisterende løsninger kan være nyttig, både for å hente gode ideer og unngå kjente fallgruver.
Prioritering av oppgaver er nødvendig for å unngå å bruke for mye tid på detaljer som uansett kan endre seg.
Realistisk ambisjonsnivå gir bedre sluttprodukt innenfor tidsrammen, heller enn å gape over for mye.
Prosjektet har også styrket min kompetanse i Figma, gitt dypere forståelse for universell utforming og vist hvor mye målgruppens innspill kan forbedre en løsning i praksis.
Hva lærte jeg?
Gjennom prosjektet har jeg fått verdifull erfaring med hele prosessen fra idé til ferdig prototype – og særlig viktigheten av å jobbe iterativt med reell brukerinnsikt.
Mine viktigste lærdommer:
Planlegging før design er avgjørende for et godt sluttresultat.
Tidlig og jevnlig testing gir bedre beslutningsgrunnlag og hindrer at man låser seg til uheldige designvalg.
Inspirasjon fra eksisterende løsninger kan være nyttig, både for å hente gode ideer og unngå kjente fallgruver.
Prioritering av oppgaver er nødvendig for å unngå å bruke for mye tid på detaljer som uansett kan endre seg.
Realistisk ambisjonsnivå gir bedre sluttprodukt innenfor tidsrammen, heller enn å gape over for mye.
Prosjektet har også styrket min kompetanse i Figma, gitt dypere forståelse for universell utforming og vist hvor mye målgruppens innspill kan forbedre en løsning i praksis.
Hva lærte jeg?
Gjennom prosjektet har jeg fått verdifull erfaring med hele prosessen fra idé til ferdig prototype – og særlig viktigheten av å jobbe iterativt med reell brukerinnsikt.
Mine viktigste lærdommer:
Planlegging før design er avgjørende for et godt sluttresultat.
Tidlig og jevnlig testing gir bedre beslutningsgrunnlag og hindrer at man låser seg til uheldige designvalg.
Inspirasjon fra eksisterende løsninger kan være nyttig, både for å hente gode ideer og unngå kjente fallgruver.
Prioritering av oppgaver er nødvendig for å unngå å bruke for mye tid på detaljer som uansett kan endre seg.
Realistisk ambisjonsnivå gir bedre sluttprodukt innenfor tidsrammen, heller enn å gape over for mye.
Prosjektet har også styrket min kompetanse i Figma, gitt dypere forståelse for universell utforming og vist hvor mye målgruppens innspill kan forbedre en løsning i praksis.
(+47) 483 40 506
(+47) 483 40 506
(+47) 483 40 506