Origo

En app som setter brukeren i sentrum av sin egen behandling.

En app som setter brukeren i sentrum av sin egen behandling.

En app som setter brukeren i sentrum av sin egen behandling.

MIN ROLLE

UX-designer

(del av et team med 2 UX-designere)

(samarbeid med C. Nordlund)

TYPE

Prosjekteksamen,

Høyskolen Kristiania

TID

8 uker, Høst 2024

PROSESS

Innsikt og kartlegging

Konseptutvikling

Prototype

Brukertesting

2x iterasjoner

VERKTØY

Figma

Miro

Google Forms

METODIKK

Design Thinking

Smidig UX

Bakgrunn

I en tid der det er økende fokus på psykisk helse og stigmaet rundt alvorlige psykiske lidelser gradvis reduseres, finnes det fortsatt utfordringer i behandlingsprosessen. Personer med diagnoser som bipolar lidelse, depresjon, schizofreni og personlighetsforstyrrelser har ofte mange kontaktpunkter med helsevesenet, noe som kan skape forvirring, manglende oversikt og dårlig koordinering.

Bakgrunn

I en tid der det er økende fokus på psykisk helse og stigmaet rundt alvorlige psykiske lidelser gradvis reduseres, finnes det fortsatt utfordringer i behandlingsprosessen. Personer med diagnoser som bipolar lidelse, depresjon, schizofreni og personlighetsforstyrrelser har ofte mange kontaktpunkter med helsevesenet, noe som kan skape forvirring, manglende oversikt og dårlig koordinering.

Bakgrunn

I en tid der det er økende fokus på psykisk helse og stigmaet rundt alvorlige psykiske lidelser gradvis reduseres, finnes det fortsatt utfordringer i behandlingsprosessen. Personer med diagnoser som bipolar lidelse, depresjon, schizofreni og personlighetsforstyrrelser har ofte mange kontaktpunkter med helsevesenet, noe som kan skape forvirring, manglende oversikt og dårlig koordinering.

Problemstilling

Hvordan kan vi utvikle en digital tjeneste som setter brukeren i sentrum av egen behandling, forenkler kommunikasjonen med helsepersonell, samler informasjon og avtaler på ett sted, og tilbyr støtteverktøy for økt mestring i hverdagen?

Innsikt

Offisielle data fra Helsedirektoratet viser at personer med alvorlige psykiske lidelser ofte har behov for flere helsetjenester samtidig – i snitt 17 polikliniske kontakter årlig. Dette fører til:

  • Manglende oversikt over avtaler

  • Fragmenterte journalsystemer

  • Brist i kommunikasjonen mellom helsetjenester

  • Lite kontroll over egen behandlingsprosess

  • Vansker med å følge opp medisinering og fremdrift

Innsikt

Offisielle data fra Helsedirektoratet viser at personer med alvorlige psykiske lidelser ofte har behov for flere helsetjenester samtidig – i snitt 17 polikliniske kontakter årlig. Dette fører til:

  • Manglende oversikt over avtaler

  • Fragmenterte journalsystemer

  • Brist i kommunikasjonen mellom helsetjenester

  • Lite kontroll over egen behandlingsprosess

  • Vansker med å følge opp medisinering og fremdrift

Innsikt

For å sikre at løsningen svarte til reelle behov, gjennomførte vi en grundig innsiktsfase tidlig i prosjektet. Vi startet med å kartlegge konkurransebildet og undersøkte eksisterende apper og tjenester relatert til kunst og kultur, både lokalt og internasjonalt. Her så vi at det finnes mange løsninger med enkelttjenester – for eksempel karttjenester som viser kunst i nærområdet, arrangementskalendere eller museumsguider – men få som samler dette i én helhetlig plattform.

Basert på funnene utarbeidet vi en spørreundersøkelse for å forstå behov, bruksvaner og interesse for en slik løsning. Undersøkelsen fikk bred respons og ga oss verdifull innsikt i hvordan brukere oppsøker kulturtilbud i dag, hvilke utfordringer de møter, og hvilke funksjoner de ønsker seg.

Hovedmålgruppen for løsningen er personer i 20–40-årene med en middels til høy interesse for kultur, som ønsker en enklere og mer inspirerende måte å oppdage og organisere kulturopplevelser på – både i hverdagen og når de er ute og reiser. Målgruppen er digitalt kompetent, verdsetter god brukeropplevelse, og har gjerne en travel hverdag hvor det er behov for smarte og effektive verktøy.

For å strukturere og bearbeide innsikten på en systematisk måte, benyttet vi tankekart som verktøy. Dette ga oss et visuelt overblikk over behov og funksjoner, og bidro til å identifisere sammenhenger, prioritere innhold og avgrense løsningens omfang.

Målgruppe

Voksne over 18 år med diagnoser som bipolar lidelse, depresjon, schizofreni eller personlighetsforstyrrelser.
De er i, eller skal starte, en behandlingsprosess, og har behov for bedre koordinering, tydeligere informasjon og verktøy som støtter egenmestring i hverdagen.

Målgruppe

Voksne over 18 år med diagnoser som bipolar lidelse, depresjon, schizofreni eller personlighetsforstyrrelser.
De er i, eller skal starte, en behandlingsprosess, og har behov for bedre koordinering, tydeligere informasjon og verktøy som støtter egenmestring i hverdagen.

Målgruppe

Voksne over 18 år med diagnoser som bipolar lidelse, depresjon, schizofreni eller personlighetsforstyrrelser.
De er i, eller skal starte, en behandlingsprosess, og har behov for bedre koordinering, tydeligere informasjon og verktøy som støtter egenmestring i hverdagen.

Konsept & funksjoner

Basert på innsikten ønsket vi å samle alt som er relevant for brukerens behandlingsprosess i én digital tjeneste, og samtidig tilby verktøy som gir bedre oversikt, enklere kommunikasjon og støtte til egenmestring.

Vi utviklet konseptet Origo – en app som setter brukeren i sentrum av sin egen behandling. Navnet symboliserer et midtpunkt, der alle nødvendige ressurser samles på ett sted.

Hovedfunksjoner:

  • Hjem – personlig startside med oversikt over aktiviteter og snarveier til funksjoner.

  • Innboks – sikker kommunikasjon med behandlere, mulighet for vedlegg og gruppemeldinger.

  • Kalender – avtaler, påminnelser, medisinering og øvelser samlet på ett sted.

  • Varsler – oppdateringer om møter, meldinger, journaler og henvisninger.

  • Dagsform – digital dagbok og personlige check-ins for å følge og reflektere over eget velvære.

  • Journaler – samlet oversikt over alle medisinske dokumenter, med sikker innlogging via BankID.

  • Digitale møter – videosamtaler med behandlere direkte i appen.

  • Medisinoversikt – dosering, påminnelser og lenker til legemiddelinformasjon.

  • Henvisninger – statusoppdateringer og kontaktinformasjon for videre behandling.

  • Støtte – oversikt over hjelpelinjer og eksterne ressurser.

Konsept & funksjoner

Basert på innsikten ønsket vi å samle alt som er relevant for brukerens behandlingsprosess i én digital tjeneste, og samtidig tilby verktøy som gir bedre oversikt, enklere kommunikasjon og støtte til egenmestring.

Vi utviklet konseptet Origo – en app som setter brukeren i sentrum av sin egen behandling. Navnet symboliserer et midtpunkt, der alle nødvendige ressurser samles på ett sted.

Hovedfunksjoner:

  • Hjem – personlig startside med oversikt over aktiviteter og snarveier til funksjoner.

  • Innboks – sikker kommunikasjon med behandlere, mulighet for vedlegg og gruppemeldinger.

  • Kalender – avtaler, påminnelser, medisinering og øvelser samlet på ett sted.

  • Varsler – oppdateringer om møter, meldinger, journaler og henvisninger.

  • Dagsform – digital dagbok og personlige check-ins for å følge og reflektere over eget velvære.

  • Journaler – samlet oversikt over alle medisinske dokumenter, med sikker innlogging via BankID.

  • Digitale møter – videosamtaler med behandlere direkte i appen.

  • Medisinoversikt – dosering, påminnelser og lenker til legemiddelinformasjon.

  • Henvisninger – statusoppdateringer og kontaktinformasjon for videre behandling.

  • Støtte – oversikt over hjelpelinjer og eksterne ressurser.

Konsept & funksjoner

Basert på innsikten ønsket vi å samle alt som er relevant for brukerens behandlingsprosess i én digital tjeneste, og samtidig tilby verktøy som gir bedre oversikt, enklere kommunikasjon og støtte til egenmestring.

Vi utviklet konseptet Origo – en app som setter brukeren i sentrum av sin egen behandling. Navnet symboliserer et midtpunkt, der alle nødvendige ressurser samles på ett sted.

Hovedfunksjoner:

  • Hjem – personlig startside med oversikt over aktiviteter og snarveier til funksjoner.

  • Innboks – sikker kommunikasjon med behandlere, mulighet for vedlegg og gruppemeldinger.

  • Kalender – avtaler, påminnelser, medisinering og øvelser samlet på ett sted.

  • Varsler – oppdateringer om møter, meldinger, journaler og henvisninger.

  • Dagsform – digital dagbok og personlige check-ins for å følge og reflektere over eget velvære.

  • Journaler – samlet oversikt over alle medisinske dokumenter, med sikker innlogging via BankID.

  • Digitale møter – videosamtaler med behandlere direkte i appen.

  • Medisinoversikt – dosering, påminnelser og lenker til legemiddelinformasjon.

  • Henvisninger – statusoppdateringer og kontaktinformasjon for videre behandling.

  • Støtte – oversikt over hjelpelinjer og eksterne ressurser.

Designprosess

For å sikre at løsningen ble brukervennlig og tilpasset målgruppen, tok vi utgangspunkt i Donald Normans seks designprinsipper.

Vi startet med enkle skisser og wireframes for å definere struktur og funksjoner. Disse ble videreutviklet til en første klikkbar prototype i Figma, der vi la vekt på:

  • Rolig og behagelig fargepalett, med grønn som hovedfarge for å signalisere trygghet og helse.

  • Universelle ikoner og tydelig tekst for enkel navigasjon.

  • Konsekvent layout og gjenbruk av elementer for forutsigbarhet.

  • Tilgjengelighet i henhold til WCAG 2.1-krav og UU-tilsynet.

Designprosess

For å sikre at løsningen ble brukervennlig og tilpasset målgruppen, tok vi utgangspunkt i Donald Normans seks designprinsipper.

Vi startet med enkle skisser og wireframes for å definere struktur og funksjoner. Disse ble videreutviklet til en første klikkbar prototype i Figma, der vi la vekt på:

  • Rolig og behagelig fargepalett, med grønn som hovedfarge for å signalisere trygghet og helse.

  • Universelle ikoner og tydelig tekst for enkel navigasjon.

  • Konsekvent layout og gjenbruk av elementer for forutsigbarhet.

  • Tilgjengelighet i henhold til WCAG 2.1-krav og UU-tilsynet.

Designprosess

For å sikre at løsningen ble brukervennlig og tilpasset målgruppen, tok vi utgangspunkt i Donald Normans seks designprinsipper.

Vi startet med enkle skisser og wireframes for å definere struktur og funksjoner. Disse ble videreutviklet til en første klikkbar prototype i Figma, der vi la vekt på:

  • Rolig og behagelig fargepalett, med grønn som hovedfarge for å signalisere trygghet og helse.

  • Universelle ikoner og tydelig tekst for enkel navigasjon.

  • Konsekvent layout og gjenbruk av elementer for forutsigbarhet.

  • Tilgjengelighet i henhold til WCAG 2.1-krav og UU-tilsynet.

Prototype & brukertest

Vi bygde en klikkbar prototype i Figma basert på innsikt og definerte designprinsipper. Løsningen ble testet med fem deltakere gjennom oppgaver og intervjuer.

Testene viste at kalender- og dagsform-funksjonene ble spesielt verdsatt, mens enkelte navigasjonsvalg – som tilgang til “utkast” i innboksen – trengte justering. Tilbakemeldingene førte til forbedringer i ikonbruk, navigasjon og tydelighet i interaksjoner

Prototype & brukertest

Vi bygde en klikkbar prototype i Figma basert på innsikt og definerte designprinsipper. Løsningen ble testet med fem deltakere gjennom oppgaver og intervjuer.

Testene viste at kalender- og dagsform-funksjonene ble spesielt verdsatt, mens enkelte navigasjonsvalg – som tilgang til “utkast” i innboksen – trengte justering. Tilbakemeldingene førte til forbedringer i ikonbruk, navigasjon og tydelighet i interaksjoner

Prototype & brukertest

Vi bygde en klikkbar prototype i Figma basert på innsikt og definerte designprinsipper. Løsningen ble testet med fem deltakere gjennom oppgaver og intervjuer.

Testene viste at kalender- og dagsform-funksjonene ble spesielt verdsatt, mens enkelte navigasjonsvalg – som tilgang til “utkast” i innboksen – trengte justering. Tilbakemeldingene førte til forbedringer i ikonbruk, navigasjon og tydelighet i interaksjoner

Resultat

Med utgangspunkt i konsept og skisser, utviklet vi en prototype og itererte på denne. Under finner du en oversikt over hovedfunksjonene i appen og beskrivelsen av disse.

Resultat

Med utgangspunkt i konsept og skisser, utviklet vi en prototype og itererte på denne. Under finner du en oversikt over hovedfunksjonene i appen og beskrivelsen av disse.

Resultat

Med utgangspunkt i konsept og skisser, utviklet vi en prototype og itererte på denne. Under finner du en oversikt over hovedfunksjonene i appen og beskrivelsen av disse.

Hjem

Gir brukeren en personlig inngang til appen med oversikt over dagens viktigste aktiviteter. Skjermen kan tilpasses slik at de mest relevante funksjonene alltid er lett tilgjengelige

Kalender

Samler møter, medisiner og oppgaver i én strukturert oversikt. Brukeren kan velge dag-, uke- eller månedsvisning og få automatisk påminnelse om viktige hendelser.

En sikker kommunikasjonskanal med behandlere. Her kan brukeren sende meldinger, dele dokumenter og holde orden på tråder i en ryddig og oversiktlig struktur.

Innboks

En sikker kommunikasjonskanal med behandlere. Her kan brukeren sende meldinger, dele dokumenter og holde orden på tråder i en ryddig og oversiktlig struktur.

Samler alle påminnelser og oppdateringer på ett sted. Brukeren får varsler om avtaler, medisiner, meldinger og journaler – med direkte tilgang til riktig funksjon.

Varsler

Samler alle påminnelser og oppdateringer på ett sted. Brukeren får varsler om avtaler, medisiner, meldinger og journaler – med direkte tilgang til riktig funksjon.

Brukertesting

Vi brukertestet prototypen i Figma med fem deltakere gjennom oppgaver og intervjuer. Testene viste at appen generelt var intuitiv og brukervennlig, spesielt kalenderen og dagsform som ble trukket frem som svært nyttige. Samtidig avdekket vi forbedringsområder, blant annet at innboksen og redigering av påminnelser ikke var like intuitive. Innsiktene ble brukt til å justere navigasjon, ikoner og interaksjoner i den videre utviklingen.

Hva lærte jeg?

Gjennom prosjektet lærte jeg hvor avgjørende det er å involvere brukere tidlig for å avdekke reelle behov og teste antagelser. Brukertestene viste at selv små detaljer i design og navigasjon kan skape store utfordringer, og at tydelige ikoner, intuitiv struktur og tilpassede varsler er kritisk for god brukeropplevelse. Jeg erfarte også viktigheten av å kombinere teori og designprinsipper med praktisk testing, og hvordan innsiktene fra testene direkte kan forbedre løsningen. Prosjektet ga meg verdifull erfaring med å jobbe iterativt, ta imot tilbakemeldinger og balansere mellom målgruppens behov, tekniske muligheter og et helhetlig design.