Saga
Norges nye strømmeguide fra VG
MIN ROLLE
(del av team med to designere,
to utviklere og produkteier).
TYPE
Bachelorprosjekt, VG Lab
TID
Januar - Mai 2025
PROSESS
Innsikt og kartlegging
Konkurranseanalyse
Prototype
Brukertesting
VERKTØY
Figma
Miro
Posthog
Testflow
METODIKK
Scrum
Double diamond
Value proposition workshop
Bakgrunn
VG Lab er VGs interne innovasjonsenhet som utvikler nye digitale tjenester. Våren 2025 samarbeidet vi om å videreutvikle Saga – en strømmeguide som hjelper brukere å oppdage innhold på tvers av strømmetjenester. Utgangspunktet var at dagens løsning i stor grad brukes av en eldre målgruppe, mens målet var å gjøre den mer relevant, inspirerende og brukervennlig for unge voksne (25–34 år). Vi jobbet etter Double Diamond-modellen kombinert med Scrum – en smidig prosess med raske prototyper, kontinuerlig brukertesting og tett samarbeid med oppdragsgiver.
Mål
Å skape en mer inspirerende og brukervennlig Saga-opplevelse for unge voksne – gjennom innsiktsdrevet design, tydelig visuell struktur og rask iterasjon fra idé til test.
Utforske
Innsikt fase 1: Innledende kartlegging
I startfasen kartla vi målgruppens strømmevaner gjennom spørreundersøkelser, dybdeintervjuer og konkurranseanalyse, og brukte denne innsikten som utgangspunkt i en Value Proposition workshop. Målet var å forstå behov, frustrasjoner og ønskede funksjoner – og finne muligheter for å gjøre Saga mer personlig, inspirerende og enkel å bruke.

Definere
Utvikle & Levere
I denne fasen gikk jeg raskt fra idé til handling. Jeg startet med enkle skisser for å utforske flere retninger, og testet tidlig konseptene med teamet og oppdragsgiver for å avdekke styrker og svakheter.
Deretter utviklet jeg interaktive prototyper i Figma, som vi brukertestet i flere iterasjoner. Tilbakemeldingene ble kontinuerlig innarbeidet for å forbedre funksjonalitet, navigasjon og visuell utforming. Denne syklusen av design–test–juster fortsatte til vi landet på de endelige løsningene, klare for implementering.
Jukebox
En komponent som gir brukeren stemningsbaserte anbefalinger for filmer og serier. Bygget på innsikten om at målgruppen ønsker inspirasjon fremfor klassiske sjangerfiltre. Brukeren velger stemning, og systemet henter relevante titler via Saga sitt API. Utviklet med mobile-first-design og testet i flere iterasjoner for å sikre enkel bruk og engasjerende opplevelse
Film & serie anmeldelser
En redaksjonell komponent som presenterer anmeldelser fra kjente profiler og medier, utviklet for å tilføre en menneskelig stemme til anbefalingene. Gir brukeren mulighet til å lese vurderinger, få raske tips og legge innhold direkte til i «Mitt innhold». Designet for å skape variasjon på landingssiden og bygge tillit gjennom kjente avsendere. Under ser du anmeldelses komponenten forenklet og tilpasset plassering øverst på landingssiden, eller i full visning med sortering på norske- og utenlandske medier.
Søkefunksjon
Videreutviklet for å være mer synlig og intuitiv. Søkeikonet ble forstørret, og funksjonen utvidet med populære søk og tidligere besøkte titler for å støtte både målrettet søk og utforskning. Målet var å gjøre det enklere å finne relevant innhold, også når brukeren ikke vet nøyaktig hva de leter etter.
Mitt innhold
Resultat
Prosjektet resulterte i en ny versjon av Saga med økt personalisering, bedre navigasjon og mer engasjerende innholdspresentasjon. Vi utviklet og testet komponenter som Jukebox, forbedret søkefunksjon, Mitt innhold og film- og serieanmeldelser, samt designet forslag for navigasjonsmeny, valg av strømmetjenester og topplister. Brukertesting viste at løsningen oppleves som mer intuitiv og inspirerende, og gir målgruppen større kontroll og enklere tilgang til relevant innhold.
Etter lansering økte ukentlige brukere fra ca. 4 000 til over 70 000 – en vekst som understreker prosjektets gjennomslag.
Hva lærte jeg?
Gjennom prosjektet erfarte jeg hvordan Double Diamond og Scrum fungerer svært godt i et innovasjonsmiljø der man må teste raskt for å identifisere de mest lovende ideene. Kombinasjonen av strukturert utforsking og hyppige iterasjoner gjorde det mulig å bevege seg raskt fra innsikt til konsept, og videre til testbare prototyper. Jeg så verdien av å involvere brukere kontinuerlig, balansere tekniske begrensninger med kreativitet, og la data og tilbakemeldinger styre hvilke ideer vi tok videre.






